Access the full text.
Sign up today, get DeepDyve free for 14 days.
References for this paper are not available at this time. We will be adding them shortly, thank you for your patience.
Résumé Dans une souche d'A. obtectus originaire de la région de Rubona (Rwanda, Afrique de l'Est), en absence de graines sèches de haricot, la cohabitation d'une femelle avec un congénère (mâle ou femelle), provoque l'inhibition de l'ovogenèse. Cette inhibition résulte d'un échange de stimuli entre les individus. L'ablation des antennes rend les femelles insensibles au groupement, par contre celle des palpes n'a aucune influence. Les composés volatils émis par les congénères groupés ou des substances contenues dans les fèces ne semblent pas être responsables de cette inhibition de la production ovarienne. Par contre, les contacts entre les congénères seraient nécessaires. Des substances présentes à la surface de la cuticule des mâles et des femelles, pourraient être perçues par des récepteurs antennaires et induire l'inhibition de l'ovogenèse chez A. obtectus.
Annales de la Société entomologique de France (N S ) – Taylor & Francis
Published: Apr 30, 1987
Keywords: Coleoptera; Bruchidae; cohabitation; ovogenèse; inhibition; récepteurs sensoriels; substances volatiles; substances de contact
Read and print from thousands of top scholarly journals.
Already have an account? Log in
Bookmark this article. You can see your Bookmarks on your DeepDyve Library.
To save an article, log in first, or sign up for a DeepDyve account if you don’t already have one.
Copy and paste the desired citation format or use the link below to download a file formatted for EndNote
Access the full text.
Sign up today, get DeepDyve free for 14 days.
All DeepDyve websites use cookies to improve your online experience. They were placed on your computer when you launched this website. You can change your cookie settings through your browser.