Access the full text.
Sign up today, get DeepDyve free for 14 days.
References for this paper are not available at this time. We will be adding them shortly, thank you for your patience.
Résumé. La fondation et le développement des sociétés, leur longévité et la production des sexués ont été étudiés chez la fourmi monogyne Crematogaster scutellaris, dans la nature (Sardaigne, Corse et Haute-Provence) et en élevage au laboratoire. La fondation est de type indépendant. En cas de disparition de la fondatrice, la société est capable, dans certaines conditions, d'adopter une jeune reine fécondée. Les sociétés peuvent vivre plus de 15 ans en élevage et sans doute plusieurs dizaines d'années dans la nature. Les ouvrières ne pondent pas d'œufs reproducteurs mais les plus jeunes peuvent émettre, en l'absence de reine et en présence de larves, des globules graisseux, comparables à des œufs alimentaires. Les observations dans la nature comme en élevage laissent supposer que la reine inhibe le développement de couvain sexué à sa proximité.
Annales de la Société entomologique de France (N S ) – Taylor & Francis
Published: Jan 31, 1991
Keywords: Hymenoptera; Formicidae; Crematogaster scutellaris; fondation; développement des sociétés; Sardaigne; Corse; Haute-Provence
Read and print from thousands of top scholarly journals.
Already have an account? Log in
Bookmark this article. You can see your Bookmarks on your DeepDyve Library.
To save an article, log in first, or sign up for a DeepDyve account if you don’t already have one.
Copy and paste the desired citation format or use the link below to download a file formatted for EndNote
Access the full text.
Sign up today, get DeepDyve free for 14 days.
All DeepDyve websites use cookies to improve your online experience. They were placed on your computer when you launched this website. You can change your cookie settings through your browser.